Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012

Χαβίτς ή κατσαμάκι

 
 

Εμένα αυτά τα φαγάκια μου ήταν άγνωστα εντελώς μέχρι που γνώρισα τον καλό μου!   Εχετε ιδέα από Πόντιο Κεφαλονίτη????   χαχαχαχααχαχαχαχ!!!  Ναι, το χρυσό μου τα συνδυάζει και τα δύο.......σε ένα!  
 
Οταν λοιπόν πιάναμε κουβέντα για φαγάκια άρχιζαν πάντα οι αναφορές σε κάτι μυστήρια ονόματα φαγητών και μετά οι περιγραφές και σου' ρχοταν ο θάνατος....Οποιος ξέρει την ποντιακή κουζίνα μάλλον με καταλαβαίνει!
 
Ενα λοιπόν από τα φαγάκια αυτά είναι και το χαβίτς. Ευκολότατο και νοστιμότατο! Αλλοι το λένε κατσαμάκι, δεν ξέρω αν είναι το ίδιο ή όχι, εγώ χαβίτς το έμαθα... Ο κύριος γκούγκλης το αναφέρει και με άλλες ονομασίες, προφανώς κάθε τόπος είχε τα δικά του ή ψιλοπαραλλαγές...΄μουχλαμάς, μαμαλίγκα (εξ ου και η γνωστή πίτα),
 
Το χαβίτς θέλει φούρνικο αλεύρι, δηλαδή καλαμποκίσιο αλεύρι ψημένο σε φούρνο. Τι νομίζετε, ότι δεν είχα? ΧΑΑΑΑ!!! Εχω κάνει τις προμήθειές μου, ας είναι καλά η βόλτα στην Κατερίνη....
 
Επειδή χρησιμοποιούμε φούρνικο λοιπόν, δεν χρειάζεται να ψηθεί πρώτα το αλευράκι μας στο βούτυρο, σε άλλη περίπτωση με απλό καλαμποκάλευρο, φροντίζουμε πρώτα να περάσουμε από το βούτυρο το αλευράκι μας και μετά συνεχίζουμε τη διαδικασία.

 
Υλικά (για 4 άτομα)
 
200 γρ. βούτυρο αγελαδινό
400 γρ. αλεύρι καλαμποκίσιο περίπου (το βλέπουμε πόσο θέλει)
1 lt νερό χλιαρό (περίπου)
αλατάκι
 
προαιρετικά : τυροκλωστή (σε κατ/ματα με ποντιακά τρόφιμα, είναι τυρί λαστιχωτό που λιώνει)
ή αν ξεφύγουμε από τα παραδοσιακά, ένα τυράκι που να λιώνει και να μας αρέσει.
 
Εγώ το άφησα σκέτο, χωρίς τυράκι γιατί δεν είχα.
 
Εναλλακτικά το φτιάχνουμε γλυκούλι παραλείποντας το τυρί και βάζοντας μέλι.
 
 
 
Εκτέλεση
 
Εγώ έριξα το βούτυρο, μετά το νερό και τελευταίο το αλεύρι βροχηδόν γιατί έβαλα φούρνικο. Σε άλλη περίπτωση κάνετε το παρακάτω :
 
 
 
 
Βάζουμε σε κατσαρόλα το βούτυρο να κάψει, περνάμε το αλεύρι μας να ψηθεί λίγο και όταν γίνει αυτό ρίχνουμε το νερό και το αλάτι  και ανακατεύουμε συνέχεια μέχρι  να κρεμώσει καλά. Προσέχουμε να μην πήξει πολύ.
 
 
 
 
Σε αυτό το σημείο αν θέλουμε προσθέτουμε το τυράκι και ανακατεύουμε να διαλυθεί στο μείγμα καλά.
 
Αν θέλουμε προσθέτουμε στο βούτυρο σκορδάκι ή λίγο κρεμμύδι  ψιλοκομμένο  να γυαλίσει για να πάρει γεύση πιο έντονη το πουρεδάκι.
 
Αν τα πηγαίνετε καλά με τα πουρεδάκια και  με την πολέντα, τότε λογικά θα σας αρέσει και το χαβίτς.

Ουσιαστικά είναι αυτό που ξέρουμε ως πολέντα αλλά στην αρχική του μορφή, αγνά και παραδοσιακά! Από εκεί και πέρα, παίζουμε και του συμπεριφερόμαστε όπως στην πολέντα.

Λουκάνικα και καραμελωμένα κρεμμύδια, τσιγαρισμένο μπέηκον, φέτα τριμμένη, ότι θέλουμε κάνουμε. Γνώμη μου; Οπως το δείχνω αλλά αυτά γούστα είναι!
 
Τρώγεται ζεστό και είναι υπέροχο!
 
 
Καλή σας όρεξη!

18 σχόλια:

  1. Δεν το έχω ξανακούσει αυτό το φαγάκι ούτε το έχω φάει.

    Για φέρε εδω λίγο να το δοκιμάσω.

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα απλά είναι και τα πιο νόστιμα!λατρευω ποντιακή κουζίνα,κατσαμάκι το λένε στο χωριό μου την Έδεσσα πάντως!καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το χαβίτς δεν το ξέρω, αλλά λατρεύω τον πουρέ και την πολέντα. Κοινώς, δεν θα έλεγα όχι σε ένα πιατάκι από αυτό το ποντιακό έδεσμα!
    Καλημέρα και πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ακουστα το εχω το κατσαμακι, αλλα δεν το εχω δοκιμασει ποτε! Πολεντα φτιαχνω, αν και οχι πολυ συχνα, γιατι μονο σε εμενα αρεσει!
    Μου αρεσει να μαθαινω για παραδοσιακα φαγητα, ευχαριστουμε Εφουλα για την συνταγη! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έφη, σαν κατσαμάκι, την γνωρίζω αυτήν την συνταγή, δεν την έχω δοκιμάσει όμως. Από τα απλά αλλά χορταστικά πιστεύω, φαγάκια, που ζέσταιναν την οικογένεια τις κρύες μέρες του χειμωνα. Απόδειξη αυτή η συνταγή ότι έχουν και οι Έλληνες την δική τους.....πολέντα!!! Παρόμοιο φαγητό κάνουμε και στα νησιά με σταρένιο αλεύρι, που το ρίχνουμε σαν βροχή στο υγρό μείγμα βουτύρου ή λαδιού και νερού. Απλή, οικονομική, χορταστική κουζίνα!!
    Καλή σου ημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λοιπόν Έφη μου κι εμείς εδώ κατσαμάκι το λέμε... ο μπαμπάς μου δηλαδή γιατί εγώ δεν το έχω κάνει ποτέ! Αν και νομίζω ότι στο χωριό του κατσαμάκι λέγανε αυτό το φαγητό αλλά με μέλι και σταφίδες μέσα που το κάνανε για γλυκό στην κατοχή και μετακατοχικά. Εμπνευσμένη ιδεά να μας το δείξεις... εμένα μου θυμίζει λίγο πολέντα!!!! Μπράβο Έφη!!!! Γεια στα χέρια σου!
    Φιλιά και καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έφη ξύπνησες μνήμες πολύ παλιές. Το κατσαμάκι εγώ δεν το θυμάμαι να το έχω φάει αλλά ιστορίες περί αυτού πολλές.
    Ήταν το φαγητό των "φτωχών" στην περίοδο της κατοχής και μετά.
    Φτιαχνόταν από καλαμποκίσιο αλεύρι και γλύνα (λίπος χοιρινού)
    Η αδελφή μου που είναι αρκετά μεγαλύτερη μου, μας χωρίζει ο πόλεμος, δεν το έτρωγε στο σπίτι μας αλλά στης θείας μου της το παρουσίασαν σαν παντεσπάνι και το έφαγε.Έτσι μετά το γεγονός ήταν μια ωραία ιστορία να θυμόμαστε κάποια γεγονότα σχετικά με τη διατροφή τότε, που εύχομαι να μην ξαναγνωρίσουμε ούτε εμείς ούτε τα παιδιά μας. Για ρώτησε τους δικούς σου συντοπίτες μου κάτι θα έχουν να σου πουν.
    Η μαμαλίγκα είναι άλλο πράγμα.
    Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξανθή μου καλημέρα!
      Εγώ αυτό που θυμάμαι τον πατερούλη μου να λέει μια ζωή με αγανάκτηση γιατί μικρά δεν ήμασταν φαγανά παιδάκια...είναι " Ε, ρε μπομπότα που σας χρειάζεται..." Βεβαια όταν το έλεγε αυτό δεν είχε γίνει γκουρμεδιά η μπομπότα, ήταν το φαί που ανέστησε τόσες και τόσες οικογένειες εκείνα τα χρόνια....πολύ φοβάμαι ότι μας γυρίζουν εκεί ακριβώς.....

      Διαγραφή
    2. Ακριβώς έχουμε τις ίδιες μνήμες. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα φτάσουμε τόσο πίσω.
      καλό απόγευμα/

      Διαγραφή
  8. Δεν το έχω ξανακούσει.
    Στείλε ένα πιατάκι από εδώ please να δοκιμάσω.
    Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. To ακούω από τους Πόντιους φίλους ως χαβίτς, αλλά ακόμα δεν το δοκίμασα. Λες τώρα να'ναι η ώρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εφάκι ούτε που την είχα ξανακούσει αυτήν την συνταγή, έκανες πολύ καλά που μας την έδειξες!
    Απλό φαγάκι μα δείχνει τόσο ζεστό και χορταστικό!
    Φιλιά, καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Έφη μου αυτό το φγητό το ξέρουμε στα μέρη μας σαν κατσαμάκι.Οι γονείς μου έχουν πει για αυτό.Ήταν το φαγητό των φτωχών στην περίοδο της κατοχής και μετά, όπως ανέφερε η Ξανθή παραπάνω.Πάντως είναι πολύ νόστιμο!!!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συνταγή με μνήμες η σημερινή Εφη μου.
    Καλο να της θυμόμαστε αν είναι και τόσο νόστιμες.

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μία επισήμανση.Δεν είναι απλώς φουρνιστό αλεύρι.Το καλαμπόκι -όπως είναι ολόκληρο- το φουρνίζουν και μετά το αλέθουν για αλεύρι.Αυτά απλώς για την ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. thn kanw san pontia pou eimai kai mou aresei poly me mia paralagh epidei den peinw gala to kanw me gala anti nero kai einai poly nostimo eidaniko gia mwra kanteto kai8a ne 8ymihte!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ας μου πει κάποια για το μουχλαμα με σιμιγδάλι ψιλό και γιαούρτι δεν θυμάμαι τις δώσεις η μαναμ έτσι το ευτιαχνε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σευχαριστω πολύ που μου απαντησες έτσι το ευτιαχνε και η μαμά μου ο ποντιακός πουρές.χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Λυπάμαι, αλλά τα ανώνυμα σχόλια δεν θα παίρνονται στα υπόψη και θα διαγράφονται. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη!