Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Φοινίκια





Καλημέρα!

Χρόνια πολλά στους Διονύσηδες και στις Διονυσίες! 

Σήμερα έχουμε ένα γλυκάκι που δεν το ξέρουν πολλοί, τουλάχιστον όπως είναι στην πραγματικότητα. Σαν φοινίκια θα δούμε βασικά διάφορες συνταγές για τα μελομακάρονα (σε μερικά μέρη τα λένε έτσι  και δεν έχω καταλάβει γιατί-κάθε τόπος έχει τα δικά του), αλλά στην πραγματικότητα  στην Μακεδονία εννοούν αυτό εδώ το γλυκάκι!  Μαζί με τα ρόξ τα συσκευασμένα, μπορείτε να τα πετύχετε και αυτά στα διάφορα περίπτερα ίσως, ζαχαροπλαστείο δεν έχω βρει μέχρι στιγμής να τα φτιάχνει εδώ στας Αθήνας.  Εγώ τα γνώρισα στην Κατερίνη πριν πολλά, πολλά χρόνια και μου άρεσαν πολύ! Είναι απολύτως νηστίσιμο, νόστιμο γλυκό και έχει το δικό του τρόπο να γίνει. 

Τα φοινίκια τα ψήνουμε ελαφρά και τα τηγανίζουμε για ούτε ένα λεπτό, ίσα να ροδίσουν παντού και τα βγάζουμε για να τα σιροπιάσουμε. Θέλουν πολλή ώρα στο σιρόπι (αναλόγως του πάχους τους) και είναι ένα απόλυτα σιροπιαστό γλυκό που όμως έχει σταθερότητα στην υφή του, δεν διαλύεται όπως το σιροπιαστό μελομακάρονο για παράδειγμα. 

Μη φοβηθείτε το τηγάνισμα τους γιατί σας υπογράφω ότι ΔΕΝ τραβάνε ΚΑΘΟΛΟΥ λάδι, απλά "φτιάχνουμε" το χρώμα τους στο τηγάνι. 


Αυτά είναι από την πρώτη φουρνιά!


Πάμε να τα δούμε!

Υλικά

Για τη ζύμη

1.150 γρ. αλεύρι γ.ο.χ. κοσκινισμένο
2 κ. γλ. σόδα μαγειρική
2 κ. γλ. baking powder
150 ml ηλιέλαιο 
150 γρ. ζάχαρη κρυσταλλική
200 ml  χυμός πορτοκαλιού
ξύσμα 1 πορτοκαλιού
1 πρέζα κανέλα
400 ml νερό


Για το σιρόπι 

2 κιλά νερό
2 κιλά ζάχαρη
1 κ. σ. γλυκόζη
χυμός μισού λεμονιού
φλούδα 1 λεμονιού
1 ξύλο κανέλας
3-4 γαρίφαλα


ηλιέλαιο για το τηγάνισμα


Εκτέλεση

Ενώνουμε το αλεύρι με τη σόδα και baking powder, τη ζάχαρη, την κανέλα, το ξύσμα πορτοκαλιού και μέσα σε αυτό το μείγμα ρίχνουμε το ηλιέλαιο, το χυμό πορτοκαλιού και το νερό σιγά-σιγά μέχρι να πετύχουμε ζύμη όχι σφιχτή αλλά να μην κολλάει ιδιαίτερα, σχεδόν καθόλου.  Αν χρειαστεί προσθέτουμε ελάχιστο αλεύρι αλλά προσέχουμε να μην το παρακάνουμε.

Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 170 βαθμούς (σε αέρα τον έβαλα) και με ελαφρά λαδωμένα χέρια κόβουμε μικρά κομμάτια ζύμης και αρχίζουμε να πλάθουμε μικρά κατά προτίμηση φοινικάκια. Σας λέω μικρά γιατί σιροπιάζονται πιο εύκολα.

Ψήνουμε σε αντικολλητικό χαρτί στους 170 βαθμούς για 20 λεπτά, αφήνοντας μια μικρή απόσταση γιατί φουσκώνουν  λίγο (ανάλογα πως τα πλάσαμε) μέχρι να τελειώσει όλη η ζύμη μας για να προχωρήσουμε στα άλλα στάδια.

Οταν τελειώσουμε το ψήσιμο όλο, φτιάχνουμε το σιρόπι μας και παράλληλα αρχίζουμε να τηγανίζουμε σε κατσαρολάκι  σε αρκετό σπορέλαιο (τα ελέγχουμε καλύτερα γιατί αρπάζουν αμέσως). Ούτε ένα λεπτό δεν χρειάζονται.  Μόλις πάρουν χρώμα τα βγάζουμε με τρυπητή και αφού εξασφαλίσουμε ότι δεν έχουν λάδια (γενικά δεν κρατάνε), τα ρίχνουμε στο σιρόπι.




Βράζουμε τα υλικά του σιροπιού μας για 5-6 λεπτά και προσθέτουμε τη γλυκόζη στο τέλος πριν σβήσουμε την εστία. 




Βουτάμε μέσα τα τηγανισμένα φοινίκια και τα αφήνουμε να τραβήξουν όσο πιο πολύ ώρα γίνεται, ελέγχοντας να μην παραμαλακώσουν. Εμένα μου πήραν 3 ώρες τα μικρά. Αν πάλι δεν έχουν τραβήξει καλά (δοκιμάζουμε), τα αφαιρούμε από το σιρόπι, το ξαναζεσταίνουμε λίγο και τα ξαναβουτάμε. 

Επλασα κάτι "τούβλα" και δεν συνέρχονταν με τίποτα στην αρχή, οπότε έκανα αυτό που σας έγραψα. Μετά τα έβλεπα σαν μπιφτέκια (τι οιστρος με έπιασε όταν τα έπλαθα δεν ξέρω και τελικά θα τα αφήσω για κανένα εκμέκ μάλλον...χααχχαα!). Κάντε τα μικρά, γίνονται πιο νόστιμα και πιο χαριτωμένα!




Καλή επιτυχία και καλές γιορτές!

14 σχόλια:

  1. Οντως στην Μακεδονια οταν λεμε φοινικια ενοουμε αυτο ακριβως το γλυκακι!
    Αγαπημενο νηστισιμο γλυκακι, Εφουλα τα πετυχες τελεια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ακριβώς όπως πρέπει, έγιναν!!! αγαπημένα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ναι ναι αυτα εννοουμε και μεις εδω κοζανη!! αντι μελομακαρονα συνηθως κανουμε τετοια ή σε νηστείες !! περίπου την ιδια συνταγη εχω και εγω απο τη μαμα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα έχω δοκιμάσει...αλλά δεν τα έχω φτιάξει ποτέ, Έφη μας.

    Ίσως να το τολμήσω λοιπόν, μα με μια μικρή ποσότητα...Να μην κλαίω και τα υλικά, έτσι και πάει κάτι στραβά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα πρώτα χρόνια του γάμου μου, έφτιαχνα πάντα και φοινίκια μαζί με τα μελομακάρονα.
    Μετά περιορίστηκαν οι ... προκοπές μου λόγω έλλειψης χρόνου ;-)
    Πάντως όπου τα πετύχω, τα τσακίζω!!
    Φιλιά, καλές γιορτές Εφάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εφούλα μου τέλεια τα έκανες, είναι από τα αγαπημένα γλυκάκια του πατέρα μου!!!!Αχ και να είχαμε μερικά!!!!!
    Φιλάκια πολλά και καλές γιορτές!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν το ξέρω αυτό το γλυκό αυτές τις μέρες το γνώρισα και με άλλες αναρτήσεις πάντα από το χώρο της Μακεδονίας.
    Καλές γιορτές!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επιτέλους μια σελίδα που δεν μπερδεύει την συνταγή για μελομακάρονα με την συνταγή για τα φοινίκια! Ναι, αυτά είναι τα φοινίκια των παιδικών μου χρόνων!

      Διαγραφή
  8. Τα λατρεύω αν και τηγανητά, λιώνουν στο στόμα, γεια στα χέρια σου Εφούλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ ραία συνταγη Έφη,να χαίρεσαι το γιόκα σου και καλές γιορτές!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τελεια συνταγή, Πολλα μπράβο που την μοιράστηκες μαζί μας! Να ξερες τι αναμνήσεις μου ζωντάνεψες και πόσα γλυκά χαμόγελα μου πρόσφερες! ΄Χρόνια Πολλά και Καλές γιορτές σε σένα και στην οικογενεία σου και φυσικά σε όλο το blogοπαρεάκι σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μου αρεσει η σελιδα σου, εμπλουτισε την κι αλλο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Είμαι από Κατερινη και αν και τα τρώω από μικρή δεν είχα ιδέα πώς φτιάχνονται, μιας και τα βρίσκαμε εύκολα στα ζαχαροπλαστεία της περιοχής!
    Ευχαριστούμε για την συνταγή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Λυπάμαι, αλλά τα ανώνυμα σχόλια δεν θα παίρνονται στα υπόψη και θα διαγράφονται. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη!