Παρασκευή 16 Μαΐου 2014

Παλαμίδα ψητή με λαδολέμονο και κάπαρη


Σας άργησα λίγο σήμερα, έτσι;;;

Η παλαμίδα  είναι ψάρι  σχετικά οικονομικό, εύκολο και προσιτό στο μαγείρεμά του ακόμα και για άσχετους γιατί δεν εχει λέπια και έχει μόνο ένα κεντρικό κόκκαλο.  

Συναντιέται και ως ρίκι, ντορίκι, τορνέτα, καρβούνι, τονάκι, ντάσκα αλλά αυτό γίνεται  ή από λάθος γιατί είναι διαφορετικά τα χαρακτηριστικά τους ή απλά σε κάθε τόπο τα είδη που συναντάμε τα  λένε και αλλιώς. Σίγουρα ένας που δεν ξέρει από ψάρια τα βλέπει ίδια όλα ενώ είναι 2-3 είδη  και σίγουρα όλοι έχουμε ακούσει την λακέρδα, που θεωρείται ότι είναι η παστωμένη παλαμίδα. 

Η  λέξη "ρίκι" είναι γλωσσικό αντιδάνειο από την τουρκική γλώσσα, είναι παράγωγο της αρχαίας ελληνικής λέξης "ταρίχειον" με την οποιά οι αρχαίοι  Ελληνες και οι Βυζαντινοί αποκαλούσαν το παστό,το "ταριχευμένο" (εξού και "ταρίχειον" ) ψάρι. Οι Τούρκοι πήραν την λέξη και χρησιμοποίησαν (ακόμα και σήμερα) την παραφθορά της "torik" (tarihion - torik) από όπου ως αντιδάνειο την χρησιμοποιούμε και εμείς σήμερα στην μορφή "τορίκι" ή "ρίκι".  Στην Κων/λη στις συσκευασίες θα δείτε την λέξη torik.

Επομένως, όπως και να το πούμε  (λακέρδα ή ρίκι) αναφερόμαστε στον τρόπο παρασκευής. Κοινώς (έλυσα με το ψάξιμο και την απορία μου .....λακέρδα δεν λέμε το ψάρι που μπορεί να είναι πολλών λογιών, αλλά τον τρόπο διατήρησης).....Αντε, το λύσαμε και αυτό μετά το καρδάμωμο...αχααααχαχχα

Παρεπιπτόντως, μην παραλείψετε να δείτε αυτό εδώ το βίντεο από τον γκουρμεδομυκονιάτη κο Ρουσουνέλο που μας έδειξε πως γίνεται η λακέρδα από παλαμίδα και που λέω να επιχειρήσω φέτος γιατί πολύ το ζήλεψα όταν το είδα.

Σήμερα λοιπόν έχουμε συνταγή απλή, εύκολη και φοβερά αρωματική και γευστική για την παλαμίδα μας και μετά την πρώτη δοκιμή έχω κάνει έτσι πολλά από τα ψάρια μας στο φούρνο. Η κάπαρη δίνει ένα τόνο διαφορετικό στο λαδολέμονο και πολύ μου άρεσε! Η συνταγή είναι από την κατατοπιστικότατη και πολύ ενδιαφέρουσα σελίδα περί bbq και όχι μόνο του κυρίου Μαλλιώρα και αν δεν την γνωρίζετε ήδη, επισκεφτείτε την τώρα!  

Η συνταγή αναφέρεται σε παλαμίδα ψημένη στη σχάρα του μπάρμπεκιου....αλλά το "κατάστημα" δεν διαθέτει και προσάρμοσα στο φούρνο μου.


Υλικά

1-2  μεγάλες παλαμίδες κομμένες σε φέτες 2 εκατοστών
χυμός 1 λεμονιού 


Για το λαδολέμονο

2 κ. σ. δενδρολίβανο ψιλοκομμένο
2 κ. σ. μαϊντανός ψιλοκομμένος
2 κ. σ. φρέσκια ρίγανη
2 κ. σ. κάπαρη ψιλοκομμένη
ελαιόλαδο με το μάτι περίπου 1 φλ. 
χυμός 2 μέτριων λεμονιών
αλάτι

πατάτες κυδωνάτες




Εκτέλεση

Κόβουμε το ψάρι σε φέτες 2 εκατοστών, αφαιρούμε τα εντόσθιά του, το ξεπλένουμε καλά, το αφήνουμε σε λεκάνη με νερό για 30 λεπτά περίπου με χυμό 1 λεμονιού για να φύγει το αίμα της και  μετά στραγγίζουμε καλά.

Ετοιμάζουμε το λαδολέμονό μας χτυπώντας το λάδι με το λεμόνι και προσθέτοντας όλα τα αρωματικά.

Σε ένα πυρέξ ελαφρά λαδωμένο αραδιάζουμε τις φέτες του ψαριού, τις πατάτες και περιχύνουμε με το αρωματικό μας λαδολέμονο. Συμπληρώνουμε λίγο νεράκι, όχι πολύ,  σχεδόν να καλύψει το ψάρι για να το βοηθήσουμε στο ψήσιμο.

Ψήνουμε για 35 λεπτά περίπου στους 180 βαθμούς σε αέρα μέχρι να ψηθούν  οι πατατούλες μας.



Καλή μας όρεξη και καλό Σαββατοκύριακο! 

5 σχόλια:

  1. Αν και δεν είμαι πολύ του ψαριού, το λαδολέμονο και η κάπαρη με κέρδισαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ούτε εμείς είμαστε, γιατί παρόλο που εγώ έχω μάθει να τα τρώω όλα τα ψαράκια (είμαι και Μεσολογγίτισα βλέπεις) οι υπόλοιποι γκρινιάζουν για τα αγκάθια (καλομαθημένοι ...χαχααχαχαχ) και δεν τα πολυμαγειρεύω δυστυχώς. Η κάπαρη του δίνει πολύ και την έχω καθιερώσει σε όλα μου τα ψητά ψάρια. Καλό Σαββατοκύριακο! :)

      Διαγραφή
  2. Μπράβο μάνα του λόχου.. και οτι ήθελα αυριο να βρω συνταγή για ψάρι.. θα μπορούσε να γίνει και με άλλο ψάρι η συνταγή;..μου άρεσε η προσθήκη κάπαρης φιλακιααααααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρούλα μου δοκίμασέ την, θα σου αρέσει πολύ πιστεύω. Φιλάκια και καλό Σαββατοκύριακο να έχεις!

      Διαγραφή
  3. μου το έδωσαν τεμαχισμένο το ψάρι και το μαγείρεψα όπως το λές τέλειο , ήταν χοντρά τα κομμάτια και χρειάστηκε παραπάνω χρόνο , την επόμενη φορά θα τρίψω και σκορδάκι μέσα στο λαδολέμονο , ή σπασμένη κάπαρη νοστιμίζει όλο το ταψί

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Λυπάμαι, αλλά τα ανώνυμα σχόλια δεν θα παίρνονται στα υπόψη και θα διαγράφονται. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη!